Het succes van een goede actie in je supermarkt

Dat begint met je eigen medewerkers, daar is Carin van der Wijst van Jumbo van Bergen uit Oss van overtuigd. Zij zijn namelijk de beste ambassadeurs! De Osse Boodschappenbingo leverde in januari maar liefst een respons op van 70%!

Kerstpakket

Het was een bewogen jaar, dat kunnen we wel stellen. Het was voor Carin reden om de klanten met een leuke actie in het zonnetje te zetten. ‘We waren op zoek naar iets unieks. We hadden Selly al eerder leren kennen, toen ik met Ivo in contact kwam via een nieuwsbrief. Het leuke aan Ivo is dat hij echt met je meedenkt over welke actie het beste past bij je organisatie en je klanten. Zijn enthousiasme werkt zo aanstekelijk! We hebben gekozen voor de Osse Boodschappenbingo. We hebben de actie eerst aan onze medewerkers aangeboden. In hun kerstpakketten hebben we vouchers met actiecodes gestopt, zodat ze zelf mee konden doen. De prijzen die we beschikbaar wilden stellen voor de klanten, hebben we ook voor hen in de prijzenpot gestopt. Ze maakten de actie zelf van A tot Z mee, hadden er veel lol in én ze snapten meteen het principe van de actie. Hun enthousiasme voor de actie brachten ze over op de klanten die we na de feestdagen aan de actie lieten meedoen. We zijn ervan overtuigd dat het de kracht is geweest van onze succesvolle actie.’ 

Koop lokaal

Alle prijzen die Jumbo van Bergen verzamelde, hebben ze bij lokale ondernemers uit Oss gehaald. Carin: ‘We vinden het belangrijk dat we lokaal kopen en zeker na zo’n rotjaar konden we zo ook iets terugdoen voor onze collega-ondernemers in Oss. We hebben drie supermarkten in Oss en we wilden voor iedere winkel dezelfde prijzen. Dat betekende bijvoorbeeld 3 fietsen en 3 kledingbonnen van € 500,- als prijzen. We hadden rolbanners laten maken die in de etalage stonden van ondernemers waar we prijzen hadden gehaald. De winkels moesten tijdens de actie helaas dicht blijven, maar waren toch zichtbaar als deelnemers van onze actie. Ook in de winkel hingen plafondhangers en waren banners geplaatst van de Osse Boodschappenbingo waarop de ondernemers met hun logo stonden.’

Dashboard

De actie was een enorm succes, vertelt Carin glunderend. ‘Op sommige dagen ging het echt los. Op een dag werden zelfs 20.000 vouchers geactiveerd op de website! Dat konden we zelf allemaal makkelijk zien op het online dashboard van onze actie. Fijn dat je die erbij krijgt, want je kunt precies zien hoe de actie verloopt.’ De boodschappenbingo liep zo goed dat er zelfs vouchers bijgedrukt moesten worden. ‘En ook dat is niets te veel bij Selly. Ivo staat voor je klaar, zelfs in het weekend. Toen een oudere dame belde dat het haar niet lukte om de vouchers te activeren op de website, heeft Ivo haar op zondagavond geholpen. Ivo is megabetrokken, kunnen we wel zeggen!’

Data

Jumbo van Bergen beschikt nu over een hoop data, die via het dashboard beschikbaar is. ‘We kiezen er bewust voor om de deelnemers geen nieuwsbrieven of andere mails te sturen, maar we gebruiken de data wel voor analyses,’ legt Carin uit. ‘Zo kunnen we op basis van de postcodes zien of er gebieden en wijken zijn in Oss en omgeving die we eerder nog niet bedienden met onze supermarkten. Voor marketingdoeleinden heel interessant!’ Inmiddels is de boodschappenbingo achter de rug en in Oss kijken ze al uit naar de volgende acties. Houd de Jumbo’s daar maar in de gaten, want er worden weer leuke acties opgetuigd!