Kras en win!

Krassen en winnen; zo eenvoudig is het!

De Kras & Win retailactie is een bekende en populaire retail actie. Meedoen is eenvoudig: krassen, winnen en het gewonnen geld besteden. Natuurlijk bij één van de deelnemende winkeliers. Klanten ontvangen een Kras & Win speelkaart bij besteding van een bepaald bedrag. Het is direct duidelijk of de speelkaart een prijs oplevert. Het plezier van het krijgen van een lot, de spanning van het krassen en de vreugde van een prijs maken van deze actie een terugkerend succes.


Hoe werkt het?
Krassen en winnen; zo eenvoudig is het. Naast enkele verleidelijke hoofdprijzen biedt Kras & Win de mogelijkheid om klanten met kortingen en tegoedbonnen naar de verschillende winkels te leiden. Er zijn verschillende variaties mogelijk, bijvoorbeeld met één krasvlak waarachter de mogelijke prijs staat of een kaart waarbij achter meerdere vlakjes dezelfde prijs moet staan. Wie geen prijs heeft, kan rekenen op een troostprijs, bijvoorbeeld een aantrekkelijke korting bij de eerstvolgende aankoop.

Lokaal besteden
Kras & Win is een laagdrempelige actie die voor iedereen leuk is. Klanten maken snel en makkelijk kans op een prijs . De winnende kraskaart geldt als een waardebon en kan worden ingeleverd bij een aankoop bij één van de deelnemende winkels. De kaart is niet inwisselbaar voor geld. Dit stimuleert de verkoop in de actieperiode. En omdat mensen nooit exact het gewonnen bedrag besteden, zijn ook de deelnemende winkeliers winnaar. Zij scoren meer klanten, meer omzet en meer rendement.


Reinout van Kampen
Bestuurslid Ondernemersvereniging Business Collectief Oostburg

“Doe je als ondernemer actief mee aan de Kras & Win retailactie, dan heb je er écht profijt van. In mijn schoenen- en lederwarenwinkel bijvoorbeeld zijn meer dan honderdvijftig loten ingeleverd. Maar de naam van mijn winkel kwam voor op een veelvoud van dit aantal. Of mensen nu wel of niet iets met het lot doen, je bent toch weer even heel gericht in beeld.

”Reinout van Kampen is bestuurslid van de ondernemersvereniging Vereniging Business Collectief Oostburg. Daarnaast is hij eigenaar van een schoenen- en lederwarenwinkel in het centrum van dit Zeeuws-Vlaamse stadje. De VBCE werkt voor de organisatie van retailacties regelmatig samen met Selly. De laatste actie vond plaats in de periode van vier weken rond Sinterklaas en Kerst. “We hebben gekozen voor Kras & Win omdat het heel direct is. Je ontvangt een lot, krast het vakje open en weet onmiddellijk of je prijs hebt. Wat ook makkelijk is, is dat je lot dan ook direct de prijs is. Geen ingewikkeld gedoe met omruilen. Nee, je kunt het geldbedrag of de korting direct besteden.”

Traffic en klantenbinding
Het doel van de Kras & Win actie voor Oostburg was tweeledig. Enerzijds beoogde de ondernemersvereniging meer traffic te realiseren en anderzijds ook klanten te binden. In de ogen van Reinout is dit goed gelukt. “Veel mensen krasten direct in de winkel het lot al open. Dat is leuk om te zien. Mensen zijn enthousiast dat ze iets krijgen en helemaal blij als ze ook daadwerkelijk iets winnen. De bedragen op de loten liepen uiteen van 5 euro tot 100 euro. Direct te besteden bij de deelnemende ondernemers. Daarnaast zaten er kortingsbonnen in. Ik bood bijvoorbeeld 10% korting. Het leuke is dat er op die manier cross-selling ontstaat. Iemand kan bijvoorbeeld mijn korting krassen vanwege een besteding in een andere winkel. Zo trek je dus tal van nieuwe klanten naar je zaak.”

Prettige samenwerking
Over de samenwerking met Selly is Reinout ronduit tevreden. “Ivo denkt mee, komt met creatieve ideeën en is steeds bereid om uitleg te geven over het doel en de inhoud van de actie. Dat werkt buitengewoon prettig.”